Alimentatie/Nutritie

Despre macronutrienti,carbohidrati si grasimi

luni, 16 iulie 2018


Macronutrientii

1. Proteinele - rol principal- plastic, de construcție/reconstrucție  a tot ceea ce există în corp, de la piele, Dinți, oase, până la organe interne. Sunt ,, cărămizile din care suntem construiți. Acestea se descompun în 22 de aminoacizi. Există aminoacizi esentiali (8) - ce nu pot fi produși de organismul uman și trebuie să-i aducem din alimente (produse de origine animală - carne, lapte, brânzeturi, ouă), aminoacizi neesențiali (12)  - organismul îi poate produce din ceilalți aminoacizi  și aminoacizi semiesentiali (2) - pot fi produși de organism în anumite condiții;

2. Carbohidrații - rol principal, energetic. Reprezintă sursa principală energetică a corpului. Îi luam din tot ceea ce crește în pământ ( gama legumelor, fructelor, făinoaselor, sfecla sau trestia de zahăr, etc). Există Carbo ,, buni”  sau complecși ( tot ceea ce nu este procesat ) și carbohidrați ,, răi “ sau simpli ( tot ceea ce este procesat )

3. Grăsimile - reprezinta o sursă foarte concentrată de energie, protejează organele vitale, ajută la menținerea temperaturii adecvate a corpului, asigură aportul necesar de vitamina A, D, E si K, mențin sistemul imunitar puternic datorită conținutului mare de acizi grași esențiali și participă la procesele cognitive de la nivelul creierului. Există grăsimi care ne fac rău ( cele animale, în exces) și grăsimi care ne fac bine ( din semințe, nuci, alune sau pește - celebrele omega 3, 6 și 9). Grăsimile Trans sunt o categorie aparte și le regăsim în tot ceea ce înseamnă prăjeli la temperaturi ridicate. Acestea sunt cancerigene.

Proporțiile ideale în consumul zilnic, într-o alimentație oarecum echilibrată, ar fi undeva la 40 carbohidrați, 30 % proteine și 30 % grăsimi.

Articol scris de : Catalin Ghenea


Comentarii